در حال بارگذاری ...
 مدیر مجموعه تئاتر شهر مطرح کرد

از شهردار تهران درخواست می‌کنم تا سرزده به دور و بر تئاتر شهر سری بزند

مدیر مجموعه تئاتر شهر با انتقاد فراوان از وضعیت پیرامونی این مجموعه می‌گوید از شهردار تهران درخواست می‌کنم تا سرزده به دور و بر تئاتر شهر سری بزند و بعد قضاوت کند که آیا وضعیت موجود در شأن این مجموعه فرهنگی که ثبت ملی هم شده است، هست یا خیر؟ این بنای فرهنگی متعلق به زمان خاص نیست و امروز ما نیز میراث‌داری می‌کنیم تا این امانت را به دست آیندگان بسپاریم؛ بی‌تردید این مسئولیت سنگینی است چراکه آیندگان از ما مطالبه خواهند کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، سیدمحمد جواد طاهری مدیر مجموعه تئاتر شهر در گفت‌وگویی بلند که درباره وضعیت پیرامونی و اجرایی مجموعه تئاتر شهر بود، اشاره کرد.

در ادامه فرازهایی از گفت‌وگو با سیدمحمد جواد طاهری مدیر مجموعه تئاتر شهر را می‌خوانید:

- چند عامل وجود دارد. قبل از شرایط اجتماعی پارسال، کرونا بود. نمی‌خواهم زحمات مدیران قبلی را زیر سوال ببرم چون هر مدیری تلاش می‌کند اتفاقات خوبی رقم بزند و ولی گاه به دلایلی نمی‌شود. بخش عمده‌ای از حال خوب، با اجراهای خوب ایجاد می‌شود. بخش دیگر هم به محیط پیرامون تئاتر شهر برمی‌گردد و اینکه فضای خوبی ندارد و برای گروه‌های نمایشی و تماشاگران آزاردهنده است.

- اگر آقای شهردار تهران روزی به پیرامون تئاتر شهر سری بزند، به نظرم خودشان متوجه این‌ همه فریاد هنرمندان در راستای مطالبه از شهرداری در مورد پیرامون تئاتر شهر می‌شوند. چون ما که هرچه در رابطه با حریم تئاتر شهر پیگیر می‌شویم، گویا قرار نیست به نتیجه برسد ولی به‌عنوان مدیر مجموعه، انتقاد دارم به جهت اینکه ماه دوم سال جدید را پشت سر می‌گذاریم و حتی برای اجرایی شدن طرح مصوب خودشان هم‌ قدمی برنمی‌دارند و بدتر از آن، حضور دستفروشانی است که شکل یک محیط فرهنگی را از تئاتر شهر گرفته‌اند. مگر در طول این سال‌ها توانسته‌ایم تئاتر شهر دومی بسازیم؟ باید همین را که داریم، حفظ و محافظت کنیم. اگر امروز تئاتر شهر از بابت کمبود تماشاگر مورد انتقاد قرار می‌گیرد، بخشی از این ماجرا به دلیل حضور همین افرادی است که پیرامون این مجموعه امنیت را از تماشاگر سلب می‌کنند و مسئولان شهری اعم از شورای شهر و شهرداری و شاید نیروی انتظامی به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند. غافل نباشیم این مجموعه دارای قدمت تاریخی است و سالانه میزبان گردشگران خارجی و همچنین در روزهای برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هنرمندانی از کشورهای گوناگون است. اگر قرار است با همزمانی جشن انقلاب میزبان میهمانان و هنرمندان خارجی باشیم، باید بدانیم که آن‌ها جدای از تئاتر، پیرامون مکان اجرا را هم می‌بینند. تماشاگر به این مکان می‌آید تا اثری فرهنگی ببیند اما قبل از آن ذهن و مشامش آن‌چنان لبریز از اتفاقات غیرفرهنگی می‌شود که از آمدن به این مکان پشیمان می‌شود.

- از خرداد سال گذشته که به تئاتر شهر آمدم، در گفت‌وگوهایی که با آقای دکتر اسماعیلی، وزیر محترم ارشاد داشتیم، بازسازی کل مجموعه را درخواست کردیم و ایشان در همان مقطع تأکید کردند که حتماً انجام بشود ولی نمی‌دانم به چه علت هنوز دستور ایشان اجرایی نشده و مجموعه از نظر تجهیزاتی و امکانات ساختمانی و ایمنی مشکلاتی دارد و روزبه‌روز فرسوده‌تر می‌شود و نیازمند توجهی ویژه است. در این مدت فقط بخش عمرانی وزارتخانه، مبلغی جزئی را ـ حدود یک میلیارد و اندی ـ برای بازسازی اولیه در نظر گرفتند که توانستیم کف راهروهای پایین و یک بال سرویس‌های بهداشتی را بازسازی کنیم ولی این بودجه به پایان رسید و بخشی از همان بازسازی باقی‌مانده است و امسال هم برای ساختن سرویس بهداشتی آن‌طرف، مبلغ جزئی دیگری در نظر گرفته‌اند که باید دید وضعیت بودجه چگونه خواهد بود. در این مدت پیرو پیگیری‌های مدیران قبل، با میراث فرهنگی پیگیری کردیم و مصوبه حریم تئاتر شهر را به‌صورت مکتوب گرفتیم یعنی الآن حریم تئاتر شهر سندی دارد که مصوب شورای حریم میراث فرهنگی است.




مطالب مرتبط

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر  همان کشتی نجات‌دهنده است
گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده است

مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از» با بیان اینکه در این اثر به جنبه رهایی‌بخش و نجات‌دهنده هنر تاکید دارد، گفت جایی که فضا متلاطم است، جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده و همان ریسمان محکمی است که می‌توان به آن متوسل شد.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

نظرات کاربران